Odbudowa wspólnoty i więzi między uczniami w szkołach to jedno z zaleceń PARPA i wytycznych ministerialnych do realizacji po pandemii w szkołach. Budowanie i wspieranie pozytywnego klimatu szkoły jest bardzo istotnym czynnikiem wspierającym karierę szkolą dzieci i młodzieży, ale także chroni je przed ryzykownymi zachowaniami – taką opinię i wskazówkę można wyczytać z ekspertyzy.
Co zatem możemy zrobić, aby wesprzeć uczniów?
W MOPS w Zielonej Górze powstał projekt pod nazwą „Na przerwie razem” i został skierowany do szkół – zarówno podstawowych jak i ponadpodstawowych.
Ponieważ mieliśmy przyjemność dostarczenia naklejek z grami i hasłami motywującymi do tego programu – poprosiłam jedną z autorek – Panią Karolinę Bazydło-Stodolną z MOPS Zielona Góra o krótkie podsumowanie, aby rozpropagować ten pomysł jak najszerzej i zainspirować innych do tworzenia tego typu miejsca w każdej szkole.
Poniżej otrzymane informacje:
„Projekt „Na przerwie razem” jest autorskim programem Biura Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zielonej Górze. Został opracowany w oparciu o najnowsze badania dotyczące znaczenia środowiska szkolnego dla właściwego funkcjonowania dzieci i młodzieży.
Pozytywny klimat szkoły jest niezwykle istotny, ponieważ wpływa i wiąże się z rzadszym występowaniem, mniejszym nasileniem lub późniejszym rozpoczynaniem takich zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży jak używanie substancji psychoaktywnych, przemoc, wykroczenia i przestępstwa, zaburzenia zachowania, wagary, ryzykowne zachowania seksualne. Projekt „Na przerwie razem” osadzony jest mocno w idei zintegrowanej edukacji szkolnej. Odgrywa ona istotną rolę w tworzeniu warunków dla prawidłowej socjalizacji dzieci i młodzieży oraz jest istotnym czynnikiem wzmacniającym oddziaływania profilaktyczne szkoły.
W ramach projektu szkoły otrzymały:
· wielkoformatowe kolorowe naklejki podłogowe do gier i zabaw rówieśniczych, którymi zostały wyklejone korytarze szkolne (szkoły podstawowe)
· naklejki ścienne i schodowe – zawierają hasła, które motywują i wspierają uczniów,
· kolorowe hamaki z mocowaniami– pozytywnie stymulują uczniów (dla szkół ponadpodstawowych),
· kolorowe, duże i małe pufy– ułatwiają uczniom właściwe interakcje
z rówieśnikami,
· kartonowe stojaki z ulotkami zawierającymi informacje o miejscach pomocy
i profilaktycznego wsparcia.
Należy podkreślić, że utworzone kąciki profilaktyczne, zwłaszcza w szkołach ponadpodstawowych, stanowią ważną alternatywę dla zewnętrznych „palarni” i nieformalnych miejsc spotkań, gdzie dla towarzystwa i faktu „bycia w grupie” chodzą także osoby, które nie palą i nie używają substancji psychoaktywnych.
Pozytywne interakcje i radosne poruszenie, które zapanowały na przerwach w szkołach, powinny być wykorzystane przez kadrę pedagogiczną do poprawy relacji nauczyciel- uczeń, do większej otwartości, zwiększenia poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży, czego skutkiem będą pozytywne zmiany postaw uczniów wobec środowiska ich szkoły.
Projekt „Na przerwie razem” został sfinansowany ze środków Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii
w Mieście Zielona Góra.”
Jeśli spodobał Ci się pomysł takich miejsc integrujących uczniów – sprawdź, być może i w Twojej miejscowości można zrealizować taki projekt.
My możemy wspomóc Cię w dobraniu odpowiedniego zestawu naklejek:
0 komentarzy